Петко Славейков
Има в света много таквиз криви работи, безредни и твърде неправедни, които, като сме привикнали все тъй да ги гледаме, та не ни се и виждат вече таквиз, каквито действително са, затова и не само небрежим за поправянието им, но още се и противим на възстановението в нормалното им състояние. От друга страна пък, и самото отвратително и несносно състояние на някои работи в света, като се е освятило някак чрез съществуванието си на много векове, человек иде, та обръгва на него; то му става някак като втора природа и хубаво му се вижда тъй, както се е научил да го гледа и да го търпи, и мило му е да се откъсне от него, та затова не само не иска и не търси да се отмени от него, но и всяка мисъл даже за таквоз нещо на него се вижда като грешна, противна на съществующия ред и нарушение на законите на природата. И ако би даже поискал някой да го извади от това му заблуждение, да го свести и насърчи към таквоз едно предприятие, то му се представя като невъзможно или толкоз мъчно за извършвание, щото се отвръща от него и не му дава сърце ни да помисли за таквоз едно нещо.
Таквоз едно явение е жалостното състояние и унизителното положение, в което се намерва жената спрямо мъжа в обществения живот. Многогодишното навикновение да гледаме жената в това низко положение и все на таквоз състояние прави ни да сматряме всяко покушение за повдигането й от това унижение като нарушение на своезаконните правдини на мъжа. А свикната и обръгнала на това си положение, многострадалната жена вижда й се, като да е то природно за нея и законно, и праведно, и то е ней хубаво, па в него гледа и да си остава все тъй оттикната, ограничена, затворена, лишена от правдини, неучена и вечна робиня на мъжа, неин мъчител в туй отношение.
Отлъчена и отчуждена от обществения живот, жената как може да развие умствените и нравствените си сили, с които природата я е обдарила? Мъжът, като ходи свободно по пространния хоризонт на земята, добива здрави и точни познания за всичко, що покрива нейната повърхнина, и изостря силите на разума и на разсъдока си; а жената, затворена вкъщи от млада връст, често, горката, иде да мисли, че светът е дотам, додето види, че небето опира о върховете на високите хълмове, които окружават мястото на рождението й. И всичкият неин голям път не е ли до нивата и до лозето, и до хорото по селата, а до баня и до черква само в градовете? Какви знания може да почерпи тя оттам и до какво развитие ще достигне, когато даже и в черква не отива за друго, освен да се види и да си подрънка с подобните ней затворници другарки.
Мъжът, от дете още в сношение със стихиите на сушата и на морето, отхвърля врождения в человека страх при всяко бедствие и ужас и пред-готвя се да отблъсва всичките връх него отправяни нападения на бездушните и одушевлените същества. Клетата жена обаче, ограничена от деспотическите граници, които й мъжът начертава, остава си в детинското наплашено състояние и не да види нещо страшно, но щом чуе да шукне нещо, тя трепнува; шумка да шумне, тя се стреснува и крехкото й сърце се разтреперува като лист. Възвишава се гордата глава на мъжа и мислите му се проясняват, като ходи по света и вижда толкоз явения по земята и по небето; а всякога ниско ходи и ниско мудрува високото и дражестното въображение на женския пол, когато само четирите стени на стаите и покривът на къщата са за нея небесно пространство, в което се съдържават всичките велики творения на мирозданието.
Мъжът или е учил, или е чул, или е съгледал и знае нещо за движението на Земята, за свойствата на телата, за нравите и обичаите на местата, за историята на народите и така може да размишлява, да съображава, да разсъжда и да решава; а неучившата, нищо незнающата и нищо невидявшата жена, нито като не отбира, често е принудена да прави заключения съвсем чудновати върху неща твърде естествени. Тъй например тя, като случайво види помрачението на месеца, мисли, че бродниците са го снели, и свят й се завива, ако съгледа някакво движение на звездите, за които мисли тя, че са кандила, заковани за твърдта.
А най-голямото зло и най-голямата неправда на мъжа към жената е тая, дето при големите старания, що е взел да полага за изучението и образованието на малките от пола си, за малките от нейния нежен пол не само никаква грижа още не взема, но даже има жестокостта и да сматря като порок в жената случайното й някак образование и повишението й над деспотическите негови предразсъдки... Тези общи и повърхностни представления могат да се видят странни, негли и чудновати за някого от мъжките читатели, но едно по-сериозно размишление над тях и едно по-подробно разяснение ще открие жалостното състояние, в което се намерва у нас днес домашният живот, развитието на промишлеността, нравственото възпитание на децата и въобще гражданското ни благосъстояние поради оттикнатото положение и занемареното възпитание на женския пол. Македония ще се постарае в някои статии занапред да разправи на читателите си какви безбройни пречки причинява за напредока и благосъстоянието на един народ небрежението за умственото развитие на жените, които съставят половината от числеността на един кой да е народ и на всичкото человечество изобщо.
в. "Македония"
Няма коментари:
Публикуване на коментар