Стоян Костурков*
Личните мои наблюдения през много десетилетия, през които имах възможност да живея в разни краища на нашата страна и да обикалям градове и села, ми дадоха възможност да констатирам многообразието в етническия състав на нашия народ. Разбира се, казаното не отрича съществуването все пак на преобладаващи физически и духовни черти, които характеризират физиономията и духовния облик на народа ни. Това отбелязват и чужденци, пътували в различни времена през нашите земи в далечното и по-близко минало ...
Eдна от всепризнатите ни народни черти е трудолюбието. Трудилюбието е в кръвта на българина. Той не може да си представи живота без труд. Трудът не само създава блага, необходими за живота му, а той пълни и душата му със задоволство. Изобщо българинът не може да седи: седенето създава лошо настроение и безпокойство. За българина мързелът е един от най-лошите пороци.
Характеристични са въпросите, що си задават срещнали се българи: „как е работата"?", „какво правите?" Само жените питат "здрави ли сте?" Това не е случайно. То показва, че работата, трудът пълни душата на българина, трудът заема постоянно съзнанието му. А понеже българката майка има цялата грижа за челядта, най-милото на сърцето й, и понеже най-важно за нея е здравето на същата челяд, последното постоянно заема съзнанието й.
В труда на семейството участвуват всички негови членове, дори децата от малка възраст. Последните носят вода, насечени дърва за огъня, пазят по-малките, водят неопитните волове при оран, събират ръкойки при жетва и пр. Изобщо българското семейство е трудово. И това не е само със земеделските семейства, а и със занаятчийските и дори с търговските. И в едните и в другите родителите все намират работа и за челядта си.
[+/-] ...виж целия текст
В труда на земеделското семейство жената заема особено положение. Тя е не само майка и домакиня, а и обикновена работничка на полето, дето работи наравно с мъжа. Момичето, младата жена са повече заети с работа, отколкото мъжете, защото върху тях лежи къщната работа, след свършване на която работят на полето.
Трудът на българина не е безсистемен и без план. Той винаги е целесъобразен. Вечер, преди да си легне, земеделското семейство начертава работата за идния ден, а утринта всеки поема работата си. Занаятчията съобразява производството със сезона и с модата.
Българинът работи чевръсто, до изтощение. И в труда той се показва човек без мярка. Трудът до изтощение упражнява разрушително влияние върху трудещия се и затова българинът сравнително рано остарява, въпреки чиличеното си здраве.
Но българинът работи бърже и много до изтощение, когато върши своя работа. По-друг е трудът му, когато работи. другиму. В последния случай той казва, „ще трябвам и утре". Но нека тутакси добавя, че когато работи другиму, той пак сравнително добросъвестно и добре работи. Друго беше, когато в миналото вършеше обществена и държавна работа. Тогава българинът бе почти неузнаваем: гледаше да работи, колкото е възможно по-малко. Много десетилетия съм наблюдавал тази голяма разлика на труда при трите случаи. На тая психология се дължи и изразът „царската работа не се свършва" ...
На известно разстояние се строеше ново здание. То бе иззидано и покрито. Сега го мажеха едновременно отвътре и отвън. Работниците пипат чевръсто. Работят без отдих, освен за обяд и за вечеря. Сутрин захващат работа преди седем часа, а вечер свършват след седем. Често мазачите високо викат на носачите за вар. Работата кипи. Около 12 часа някой от работниците вика: „Хайде, стига, време е за обяд". Чува се друг глас: „Още има време, не е държавно". И продължиха работата и след 12 часа. Разбрах после, че работниците работят „на парче".
Този случай не бе изолиран, а — обикновено явление. Всеизвестна беше мудната работа в държавните работилници, дето обикновено производството струваше доста по-скъпо. Причината за това не беше в различието в заплатата, а по-слабо влаганият труд. При едно ненадейно посещение на железопътната работилница при софийската гара заварих: инженерите на приказка вън от работилницата, част от работниците на групи приказват, а други четат вестници. От добросъвестни люде разбрах, че това било нещо обикновено. Разбира се, че влияеше и максимата „за грош петел, за грош пее".
В канцелариите на държавните учреждения беше нещо обикновено да се работи малко, а с нетърпение да се чака часът за напускане на работата. И щом дойдеше часът, веднага се напущаше работата, макар за довършването й да са потребни само няколко минути.
Изложеното не говори против трудолюбието на българина, а то свидетелствува за недостатъчно съзнание за дълг и отговорност. За своето трудолюбие говори самият народ в своите умотворения ... В жътварските песни, които облекчават труда на жетварите, е дадена, между друго, илюстрация на отношението на българина към труда и ленността. Не са малко пословиците и сентенциите в полза на труда. „Работи, додето ти се опулят очите", „Господ дава, ала в кошара не вкарва", „Без мъка няма сполука", „Залудо работи, залудо не седи", „Трудът е на човека здраве и живот" ...
Българинът е мълчалив, сдържан, вглъбен, затворен в себе си. Гледан от страни, той е тъжен, като че му е дотегнал животът. Върху лицето му е изписана загриженост. У него и разчувствуването е сдържано: той не познава излияния, тъй присъщи на други народи, а особено на някои славяни — руси, сърби, хървати и др. Той е сдържан и към най-близките, към семейството си. Излиянията смята не само излишни, а дори непристойни. Той рядко гали децата, когато са малки, а към възрастните е сериозен, строг. Това съм наблюдавал десетилетия в разни наши обществени среди, па и лично съм го изпитвал.
Бях на петнадесет години. Приготовляваха се родителите ми да ме изпращат да се уча в далечен български град. През нощта срещу заминаването ми, когато след дълго безсъние бях дълбоко заспал, усетих, че вода капе на лицето ми. Пробудих се, отворих очи и видях майка си, която стои над мене и плаче. Тя се смути, мъчейки се да сдържа сълзите, каза ми да спя, защото утре ще пътувам, та ще се изморя и добави, че дошла да ме види да не съм се отвил, та да настина. И плахо посегна, та ме погали по главата.
Минаха години. Аз бях вече не само женен, а бях баща. При един сгоден случай, когато със семейството си бях на гости на родителите, насаме попитах майка си, наистина ли през онази нощ беше дошла да види дали не съм се отвил и защо тогава плачеше. Тя се смути и нищо не каза, но на моето гальовно настояване отговори, че й било много свидно, че ще се отделя от нея, та дошла да ме погледа, но не могла да сдържи сълзите си... Такива случаи на криене родителските чувства са нещо обикновено за нашия човек.
Затвореността и сдържаността придружават българина през целия му живот. Рядко са случаите, когато ще се по-разпусне. При голяма семейна радост, при сборове, когато е пийнал, при тлаки и седенки, ще го видите развеселен, но пак в границите на известна сдържаност.
В тия отношения на родители към деца, а особено на бащата, като че се прозира стремеж да се пази лично достойнство. По-други са отношенията на старите към внуците: те са нежни и не толкова сдържани. Последното ме е карало да запитвам мнозина старци: — вярно ли е, че старите обичат повече внуците, отколкото децата си. Отговорът почти никога не биваше категоричен, но ми се даваше да разбера, че е вярно ...
Наблюдавайки отстрани българина, човек би помислил, че тая мълчаливост, това намръщено лице издават краен песимизъм. А в същност българинът е оптимист, той винаги се храни с надежда, обича живота и не се бои от смъртта. На самата смърт гледа през очите на живота. В една народна песен се казва, че когато наближило да умира дълголежалият болен син, той молил майка си да донесе дрехата му за венчаване, пръстена за сменяване. А последната му молба е да му изкопаят гроба срещу слънцето, та когато то изгрява, да го поздравява, а когато захожда — сбогом да си взема ...
Външността на българина мами чуждото око. Наблюдаван от страни, той изглежда хладен. А под външната хладина и спокойствие у него се крие жив темперамент. И не само това, под тая спокойна външност се крие физическа и духовна мощ. Тая мощ се вижда само когато се прояви, па и тогава не се вижда в пълнотата й, защото почти винаги е придружена със сдържаност.
Изобщо, българинът крие чувствата си, а особено еротическите си чувства. Тия чувства са неговата „светая светих", дето никого не допуща. За него любовта е най-възвишеното чувство, което се страхува да не опорочи като го покаже пред други. Любовта за него е тайна и тайнство. Тя прониква и обхваща цялото му същество и дава съдържание на битието.
Измяната в любовта българинът смята за най-голямо престъпление. Измяната у нас е рядко явление, и най-често носи катастрофа за живота на семейството, а особено за причинителя на измяната.
Любовта между момци и моми е силна, но сдържана и плаха. Напиването на пълните котли с вода на девойката и грабване китката й от главата — неща, които и до сега са доста запазени в нашето село, свидетелствуват, колко младият българин е сдържан в изявяване на любовното си чувство. Неговото любовно чувство е и чисто, па изисква и от бъдещата другарка същата чистота. Въпреки значителната промяна на живота и нравите, девствеността на момата е едно от основните условия на брака.
В основата на любовта на българина лежи чувството, но контролирано от разума, в границите на възможното. Това е характерно за нашия човек, който се сгодява и жени по любов, а не по сметка. Последното е изключение, което потвърждава правилото.
Българинът е естет, обича хубавото, красивото, затова обикновено гледа да вземе хубава мома, па ако е от заможно семейство, още по-добре, но последното не е необходимо условие. Тъкмо в духа на това разбиране е създадена и поговорката: „Хубава мома род няма, дълбока вода брод няма." Но само това не е достатъчно — българинът иска бъдещата му другарка-съпруга да бъде „добра, работна и пестовна". Ето тук се проявява контролът на разума.
В една народна песен момък пита слънцето, което грее високо и вижда нашироко, няма ли в село мома за него. Н той иска такава мома, че „две сърца едно да станат: каквото рече едното, другото да му пристане". А в друга песен майката казва на изгората на своя син да не лъже сина й, а изгората отговаря, че тя не го лъже, а го лъже нейната хубост: бяло лице, черни очи, равна снага.
Любовта у нашите хора се засилва с добиване на челяд, когато семейството се закръгля и връзките между съпрузите още повече заякват. Семейството става за българина скъпо съкровище. То е гняздо, което се сгрява от топлите лъчи на любовта. В него той намира отдих от труда си, завет от бурите. То става цел на живота му и дава съдържание на тоя живот. Затова често се чува да се казва — „Ние живеем и се трудим зарад децата." А старците говорят: „По-рано се радвахме на децата си, а сега на внуците." Нещо обикновено е българинът да казва: „Най-големият ми капитал са децата." Ония наши семейства които са лишени от рожби, се смятат за нещастни. Бездетството у нас се смята от народа едва ли не като божие наказание. Затова най-голямото събитие в живота на младото българско семейство се смята добиването на първа рожба, особено пък ако е момче.
Откъсите са от „Върху психологията на българина“
*Стоян Костурков е роден на 25 ноември 1866 г. в Панагюрище. Завършва Панагюрското класно училище и Богословското училище "Петър и Павел", следва и право в Женева. Близо 20 години учителствува в редица градове на страната. Той е един от основателите и от 1906 г. и несменяем секретар на Радикалдемократическата партия /впоследствие Радикална партия/. Бил е министър на просветата в три правителства, а като министър на железниците има решаващ дял за завършването през 1933 г. на жп линията Пловдив - Панагюрище. От 1911 г. до 1946 г. е народен представител на Панагюрище в сеем народни събрания. Като последователен демократ през 40-те години в открити писма се обявява в защита на евреите. Автор е на много статии и на социологическия труд "Върху психологията на българина". Редактор на вестниците "Демократ"(1905-1910) и "Радикал" (1910-1934). Умира на 17 декември 1949 г. в София.
Няма коментари:
Публикуване на коментар