Иван Шишманов*
Безспорно е, че в процеса на нашия Ренесанс личностите играха значителна роля като предвестници и и ускорители на масовото движение. Ала и не е право да се преувеличава тяхното участие в тоя процес и да се омаловажава участието на народа, взет изцяло.
Тъкмо при Паисия (това е иначе извънредно трогателно и симпатично) като че ли не може да се намерят достатъчно думи да се изтъкне неговото значение на първоизточник първопричина, единствен инициатор на Българското възраждане. За мнозина - и трябва да призная откровено, че в това число влизах преди години и аз, докато особено по-основателното изучване на Италианския ренесанс ме наведе на други мисли - Паисий е един вид Мойсей, който с чародейния си жезъл направя да потече животворната национална струя от мъртвата скала. Като Христа Паисий вдъхва живот на един мъртвец. Той извършва едно още по-голямо чудо: възкресява цял един народ. Паисий е демиург, който твори от нищо и т.н.
Подобни хиперболи сведочат естествено за гореща любов и безкрайна почит, но те нямат нищо общо с научна критика.
До недавно впрочем тъй погрешно се гледаше и на историята на Италианския ренесанс. И там се отдаваше изключително значение на личния фактор, на генералната инициатива на Петрарка. Днес ние виждаме по-дълбоко и търсим причините на Италианското възраждане преди всичко в медления ръст на самия италиански народ и по-специално на италианското гражданство още от средните векове насам.
Оказва се при това, че особено силно участие е взел в началния процес на Ренесанса икономическият фактор. Оттуй гледище развитието на италианските градски комуни и особено на меркантилна Флоренция добива голямо значение. По аналогия дохаждам и аз все повече до убеждение, че и Българският ренесанс също като Италианския се дължи на едно неизбежно обществено развитие.
[+/-] ...виж целия текст
Не е вярно преди всичко, че преди Паисия не е имало никой да съзнава голямото значение на простия език за просветата на народа. Против това твърдение се издига цяла една литература, писана на простобългарски диалекти, тъй наречената литература на дамаскините. Има един монах, още по-тъмен и от Паисия - Йосиф Брадати, — който още в края на XVII и началото на XVIII в. пише: "Де могут прости людия да разумеят псалтирское тълкование и канонское чтение. Требуе мирска цръква да имат книги поучителни по прости язик, да се разбират и прости люде - безкнижни да разумевают."
Преувеличено е да се твърди, че въобще едва с Паисия се начева нашата духовна пробуда. Началата на новобългарската образованост се крият още в XVI в., а може би и по-рано. Днес се знае, че въпреки крайно неблагоприятните политико-обществени условия в манастирите в известни по-запазени и сравнително икономически по-силни (еснафски) краища на българската земя, особено в Зап. България и Северна Македония, учението не е преставало никога. Още Герлах отбелязва, че в София имало две училища за попове (1578). През XVII в. имало подобно училище във Враца. Не са малобройни известията за граматици и даскали, които се подвизават в България още преди Паисия.
Не отговаря на обективните факти и твърдението, че и политическото съзнание на българския народ е било съвсем изгаснало в XVIII в. Някои частични въстания в XVI, XVII и XVIII в. говорят малко по-друг език.Заслужават да се отбележат и заявленията на българското население пред някои посланици, пътуващи през България, че са готови да помогнат на една политическа намеса. А съществуването на хайдути и хайдушки песни още от XVII в. насам мъчно може да се обясни иначе освен като израз на един, макар и слаб и неорганизуван политико-обществен протест.
Трябва да е имало следователно други по-мощни причини, които са спирали българина да се възроди по- рано колективно като народ въпреки отделните прояви на национално съзнание или на частична образованост. Тия причини лежат преди всичко в неговото общо ниско социално положение и икономическото му безсилие до началото на XIX в. (до Одринския мир, 1829). Трябва да се има предвид, че почти до края на XVIII в. българинът е предимно селянин, на много места безправен роб на спахията. По-големите градища, бъдещите центрове на една по-висока материална и духовна култура, са почти изключително в ръцете на турците. Това узнаваме както от многобройните летописи, така и от преданията на стари хора.
Немският пътешественик Мелхиор Безолт(1585) бележи: „Турците живеят повече в градищата и паланките, а незначителните места оставят на българските християни.".
Йордан Иванов съобщава за развитието на българската община в Кюстендил: „Историческите и черковни известия, местните кюстендилски предания на турци, българе и евреи всички едногласно твърдят, че скоро след завоеванието на страната от турците Кюстендил бил обърнат на чисто турски град с турско население... това траяло до къде средата на XVIII в., когато в турския Кюстендил почнали да се заселват по градските покрайнини българе - селяне из околността... За заселването на българите в Кюстендил спомогнали главно размирните времена в Турско през края на XVIII и началото на XIX столетие и пр."
И действително трябваше да настанат страшните смутове на XVIII в. и началото на XIX в., да за-върлуват кърджалии, даалии, хайдути, та изплашените турци да се решат да отворят градските врати и за християните, които идеха от селата да се спасяват и с това полагаха основите на българското гражданство. Много добре е забелязал този социален процес и Н. И. Милев своята ценна студия „Известия за състоянието на Турция в края на ХVIII в.": "Всички извори са прочее съгласни върху непосредствените сетнини от лошото управление и от насилията на администрацията (в Турската империя): обедняване и обезлюдване на страната, бягство на селското население, най-безпомощното, в градовете и емигриране в чужбина... Приливът на селско население в градовете засили българския елемент в последните и умножи редовете на разните еснафи, които се явиха по-сетне носители на нашето национално възраждане!"
Голямо значение отдава на размирните кърджалийски времена, както въобще на цялата тогавашна турска междуособица, и К. Раковски в своята статия Страница из българското възраждание. „Тия събития съставляваха една благоприятна атмосфера, в която като в някоя оранжерия се родиха и развиха бързо мъжки характери. Оттогава по-определено се започва хайдушката традиция, толкова важна за политическото ни събуждание."
Като смята като мене, че главното условие на Българското възраждане е икономическото развитие на странaта, създаването на една гражданска класа, силна, заможна и самостоятелна, К. Раковски обръща особено внимание на ролята на бегликчиите, „тези първи представители на младия български капитализъм в историята на Българското възраждане" и се спира върху развитието на турското и българското натурално стопанство след въвеждането на редовна войска, защото с тая реформа е свързано подигането на абаджийството в Сливен и Котел и гайтанджийството в Карлово, Калофер и Сопот; за българската домашна индустрия се отварят за пръв път пазари в Цариград и т.н.
Авторът отдава с право голямо значение и на местните градски борби между чорбаджии и еснафи) за историята на Българското възраждане: „В тях се очертаха зародишите на класови и партийни различия и се изтъкнаха първите още неопределени боеви пароли и т.н."
Важната роля на икономическия фактор във възраждането на една отделна община е добре изтъкната в обстойната статия на Александър Павлов "Икономическото развитие и състояние на гр. Казанлък", в което се указва също като у К.Раковски, на преврата вследствие на военните реформи от 1823 г. и Кримската война (крупни доставки за армията, откриване на цариградския пазар и т.н.): "От Кримската война на овчарството се даде един по-силен тласък: Турция си реорганизира армията, вследствие на което, освен дето мнозина от Казанлък и околните малки градчета и села (Калофер, Копривщица, Сопот и пр.) са отивали в прочутите 6 Цариград хамбари да работят военни турски дрехи, отдето са преминаващ в Египет и Мала Азия и отдето са пренесли немалко умение и похватност, но заедно с това консумативните нужди на армията дават тласък на по-едро овцевъдство и пр."
Желателно би било по тоя метод да бъде изследвано развитието на всички по-важни български градове и паланки, които играят известна роля в историята на нашето Възраждане, за да се види в каква тясна връзка е последното с икономическото развитие на нашето гражданство (едро и дребно, чорбаджийство и еснафство).
Аз си задържам правото да развия своята теза за генезиса на нашето Възраждане (предимно в свръзка със социално-икономическото развитие) по-обстойно друг път, когато ще бъда принуден да обърна внимание и на многобройните други фактори, които вземат участие в процеса на нашия Ренесанс - руските и австрийските военни намеси, сръбското, гръцкото и руското културно влияние, ролята на войнишките села, на манастирите, метосите и черквите (изповедници и таксидиоти), на емиграцията в Пеща Виена, Букурещ, Одеса и пр., отражението на турските военни и граждански реформи, на хатихумаюна, хатишерифа, танзимата и пр. В случая аз имам една по-скромна цел: да изтъкна истинското, реалното значение на Паисия за Българското възраждане.
Повтарям, Паисий не е първоизточник и едничък инициатор на нашето Възраждане. Ала с това не се отнема нищо съществено от неговите заслуги. Напротив, тъкмо сега се определя неговото истинско място в процеса на нашия Ренесанс.
Паисий е едно голямо звено в една дълга каузална верига, а не един случаен лост, един акцидент.
Ако критиката отдавна е престанала да гледа даже на гениалните личности като на необясними, свръхестествени явления, ако днес се изисква даже за един Данте, един Шекспир, един Гьоте да се разглеждат с всичките средства на обективната научна критика, естествено е, че и за Паисия не може да се прави изключение.
Паисий ще ни стане впрочем още по-мил, по-близък, когато престанем да го смятаме за явление, независимо от пространството и времето, за личност, чужда на колективността, над която неговият талант и някои благоприятни условия го издигнаха. Паисий принадлежи като историческа личност на цялата нация. Колкото нашите мирогледи и да не се схождат, всички трябва да признаем едно: че Паисий пръв показа на българския народ как да се обособи, да се оформи, да се съзнае като нещо отделно от другите балкански етнични единици.
Наистина средствата, които Паисий употребява, за да вдъхне вяра на българина в собствените му сили, да изправи неговия пречупен гръбнак, не отговаряш на нашите понятия за обективна историческа истина. Паисий не е винаги справедлив към вразите на своя народ. Той с жестока ирония и ненавист преследва гърци и сърби, като не щади и "москалите": той идеализира извънмерно българското минало, като стъкмява и преобразява историческите факти, ала всичко това се прощава на един самоук, толкова повече, че то е искрен изблик на едно наболяло сърце, на една уязвена лирична душа, на една буйна енергия. При това Паисий никога не е имал намерение да създава един исторически метод, задължителен за всички времена.
Oткъс от статията на Иван Шишманов „Паисий и неговата епоха. Мисли върху генезиса на новобългарското Възраждане.“
*Иван Димитров Шишманов (1862-1928) е филолог, писател и преподавател, както и български политик от Народнолибералната партия. Министър на народното просвещение (1903–1907). Учи в Педагогическото училище във Виена (1876–1882). Следва философия и литература в Йена (1884) и Женева (1885–86). През 1888 г. защитава докторат в Лайпциг. Шишманов е един от основателите на Висшето училище в София (днес Софийски университет, 1888). Професор по всеобща литературна и културна история, както и по сравнителна литературна история. Основател и редактор (1889–1902) на „Сборник за народни умотворения, наука и книжнина“, редактор в списание „Български преглед“ (1893–1900).
Няма коментари:
Публикуване на коментар